به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، استادکامبیز عبدلزاده؛ هنرمندی که خوشنویسی را بیست و سه سال پیش آغاز نمود و در کنار آن نقاشی، موسیقی و نقاشی خط را به صورت حرفهای ادامه داده است. او در عرصه موسیقی سنتی هم هنرمند فعالی است و از آثار شناخته شده او میتوان به قطعات «آشنا»، «خیال»، «ساز»، «باران»، «غروب» و غیره اشاره کرد.
در سالهای گذشته نمایشگاهی از آثار کامببز عبدلزاده در کاخ نیاوران و سعدآباد برگزار شد. به تازگی اثری از عبدلزاده در ششمین دوره حراج ملی در کنار اثری از استاد علی شیرازی به نمایش درآمد. همچنین تاکنون آثار بسیاری از این هنرمند دررکشورهای مختلف به فروش رسیده است. با او در زمینه جایگاه هنرهای تجسمی در ایران به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید.
از جدیدترین فعالیتهای خودتان بگویید.
در حال کار بر روی مجموعهای هستم که تکنیکهای ابداعی خودم در نقاشی خط است. هرزمان که این کار به پایان برسد به صورت کتاب منتشر شده و در نمایشگاههایی در داخل و خارج از ایران به نمایش گذاشته میشود.
درخصوص هنر نقاشی خط توضیح بدهید اینکه امروز چقدر شناخته شده است و نسل جدید با آن آشنا هستند؟
اکثریت اجتماع در مورد هنر نقاشی خط شنیدهاند اما درک واقعیت آن محدود به تعداد کمیاست و شاید زیر ده درصد مردم با این هنر آشنا هستند. گاهی در بسیاری از گالریها و سایتها تصویری که خطی روی آن نوشته شده است را با نقاشیخط اشتباه میگیرند. هنر نقاشیخط که در اروپا به آن کالیگرافی میگویند این نیست و مفهومی عمیقتر دارد.
به نظر شما هنرهای تجسمی چه جایگاهی در میان هنر امروز دارد و با چه خلاها و کاستیهایی در این زمینه مواجهیم؟
این سوال بزرگ و وسیعی است. این خلا به گذشته باز میگردد. امروز اگر چیزی داریم از همت گذشتگان است. در دورهای هنر در ایران شکوفا و ما سرآمد جهان شدیم. امروز هم امثال استاد امیرخانی، تناولی و اساتید بزرگی که آثارشان در موزههای دنیا به نمایش گذاشته میشود برخاسته از دورانی هستند که از هنر حمایت میشد و دلسوز داشت. هنر اصیل ایرانی ما امروزه به دست فراموشی سپرده شده است. در واقع یکی از بزرگترین مشکلات حمایت نشدن هنر از سوی مسئولین امر است. افتخار دوستی با یکی از مدیران آموزش و پرورش را دارم. با او درمیان گذاشتم که در حال نوشتن کتابی در زمینه خوشنویسی و نقاشیخط هستم. از او پرسیدم که چطور میتوان کاری کرد تا این کتاب وارد مدارس و سیستم آموزش و پرورش شود؟ به این جهت که این هنر در میان نسلهای آینده گم نشود و نمیرد. اواز این ایده حمایت کردند و قرار بر این شد که در صورت حمایت مسئولین امر این کار در سطح کشوری انجام شود. در واقع امثال این اتفاقها ریشهای و ماندگار هستند. بسیار اهمیت دارد که در سیستم آموزش و پرورش ادبیات، هنر و موسیقی ما ترویج و تدریس شود. متاسفانه کالای فرهنگی از سبد خانوار ما حذف شده است.
شاید این روزها یکی از دلایلی که هنر را به حاشیه رانده است، مورد توجه و حمایت قرار نگرفتن اقتصاد هنر و درآمدزایی از هنر باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟
من در حوزه خوشنویسی، نقاشیخط و موسیقی فعالیت میکنم. هنر تنها چیزی است که قاعده و قانون نوشته شدهای ندارد تا بتوان روی آن قیمت گذاشت. مثلا خودرو یک قیمتی دارد اما هنر عیاری ندارد. گاهی میتوان روی یک تابلو صد هزار تومان قیمت گذاشت و گاهی صد میلیون تومان! به همین جهت این به راه خوبی برای پولشویی و جابه جا کردن پولهای کثیف بدل شده است. شاهد آن هستیم که با وجود این وضعیت اقتصادی بد جامعه، هر روز حراجیهای جدید نه فقط در ایران بلکه در کل جهان برگزار میشوند. به این دلیل که با این راه به راحتی میتوان پولشویی کرد. پولهای کثیف برکت را از هنر بردهاند. هنر سراسر عشق است اما عشقق را خراب کردند.
با توجه به اتفاقاتی که به دلیل شیوع کرونا برای هنر رخ داد، فکر میکنید اگر این وضعیت ادامه پیدا کنه چه اتفاقی برای هنر و هنرمند خاصه هنرهای تجسمی میافتد و چه راهکاری برای نجات آن باید اندیشید؟
به نظر من کرونا در وادی هنر یک نعمت بود. توفیق اجباری شد که هنرمندان از قیل و قال دور شوند و به کنج خلوتشان بازگردند. امیدوارم که هنرمندان در این مقطع بتوانند از این دوری از قیل و قال استفاده کنند.
هنرمندان فعال در عرصه موسیقی سنتی برای اینکه این موسیقی جایگاه واقعی خود را بین نسل جوان داشته باشد باید چه کاری انجام بدهند؟
برای اینکه هنرمندان به خصوص موزیسینها تصمیم بگیرند که موسیقی را به جایگاه اصلی آن بازگردانند اول باید هنرمندان به جایگاه انسانی خود برگردند. اگر چیزی از چهارچوب اصلی خود خارج شده است به این دلیل بوده که انسان از چهارچوب واقعی خود خارج و از اصالتش دور شده است. این باید در درون انسانها اتفاق بیافتد.
قطعه جدیدی در دست ساخت دارید؟
بله تعدادی کار موسیقی دارم که به صورت یک آلبوم است. آهنگسازی این کارها از بیست سال پیش تا به امروز آغاز شده است. در پی آن هستم که تهیه این آلبوم از لحاظ تنظیم، آهنگسازی و ملودی به یکی از عزیزانی که سلیقه موسیقیایی نزدیک داریم، بسپارم. با تعدادی از اساتید در حال رایزنی هستم که هرکدام قبول کنند، پروژه آغاز میشود.
گفتوگو: پرستو خلعتبری
نظر شما